Fjärrvärme är en bekväm uppvärmningsmetod, har du dessutom tecknat ett serviceavtal behöver du inte göra mer än att lyfta luren om det skulle uppstå problem. Serviceavtal kan tecknas av dig som har en fjärrvärmecentral som är äldre än 2 år (när nyinstallationsgarantitiden löpt ut).
Precis som din bil mår bra av regelbunden service, så presterar din fjärrvärmecentral bäst om den får en årlig funktionskontroll.
Har du serviceavtal kommer vi hem till dig en gång per år och gör en årlig funktionskontroll, så du slipper du serva din fjärrvärmecentral själv. Vid servicekontrollen kan du, om du vill, ställa frågor till vår servicetekniker på plats hemma hos dig. Serviceteknikern kommer vid servicetillfället även kontrollera fjärrvärmecentralens säkerhetsventiler, cirkulationspump, statiskt tryck i värmesystemet, se över packningar, termometrar, med mera och ser till att din fjärrvärmecentral presterar på topp.
Vill du hellre serva din fjärrvärmecentral själv, finns goda råd om hur du sköter om ditt uppvärmningssystem, på sidan om Din fjärrvärmecentral.
För dig som tecknat ett serviceavtal så tillhandahåller Värnamo Energi tillsammans med Sinfra, en självriskeliminerings-försäkring utan extra kostnad. Självriskeliminerings-försäkringen täcker din självrisk om olyckan skulle vara framme.
Vid tillämpning av självriskeliminering sker skadereglering enligt följande:
Att ha ett fjärrvärmeserviceavtal som tryggar ditt uppvärmningssystem kostar 1200 kr per år. Debitering görs per dag på fjärrvärmefakturan. I avgiften ingår en årlig planerad funktionskontroll där våra servicetekniker bestämmer dag och tid med dig.
* Om du som kund skulle uppleva problem med din fjärrvärmecentral så ger serviceavtalet dig rätt till ytterligare en (1) kostnadsfri felundersökning per kalenderår utöver den årliga funktionskontrollen. Skulle du behöva 3 eller fler besök debiteras detta enligt gällande prislista. Om du som kund väljer att Värnamo Energi skall åtgärda ett fel som idientifierats vid den årliga funktionskontrollen eller vid ett annat felundersökningstillfälle, så debiteras du som kund för material samt för den arbetskostnad som erfordras för att åtgärda felet enligt gällande prislista. Vid ett större fel där kundens egna hemförsäkring används, ingår en självriskeliminering utan kostnad i serviceavtalsavgiften.
Enklast beställer du serviceavtal genom att kontakta vår kundtjänst.